Det finns flertal fiskarter man kan flugfiska och olika typer utav fiskevatten.
Här gäller det att välja rätt utrustning efter fiskarter och typ av fiskevatten.
Flugfiskespö, rullar och linor är uppdelade i olika
klasser med benämningar av klass med # AFTM eller LW.
Det är viktanpassningar av lina som ska passa ihop med flugspö så man enklare vet
vad som ska passa ihop när man väljer olika delar till sin utrustning.
Dessa olika klasser från klass 1 som är den minsta och klenaste utrustningen för småfisk
och de minsta typer av fiskevatten såsom bäckar, små strömmande vatten och tjärnar,
och upp till de högre numren tex när man fiskar stor lax upp tom klass 13.
Flugspö
Marknaden erbjuder allt från extremt billiga spön till mer exlusiva spön för flugfiskaren.
När man är nybörjare så startar man oftast med något billigare spö. Detta är också bra
ekonomiskt att börja så innan vet med tiden om man ska fortsätta med sitt flugfiske.
Då kan det vara värt att investera i finare spön beroende på hur mycket man tänkt fiska och
hur mycket pengar man vill lägga ned.
De billigaste spöna på markanden som säljs för kanske 300-700:- kan också bli lite fel
från början då de är enklare modeller oftast som har lägre kvalite på klinga och övriga detaljer.
Man kan lätt få en felaktig känsla och bild av flugfisket som ej blir rättvist med
alltför billigt flugspö.
Nuförtiden tillverkas de flesta flugspön i carbon och det förekommer olika carbongrader/densitet
beteckning för detta är IM.
Ju högre IM siffra desto lägre vikt blir det på klingan.
Det finns mjuka sk progressiva spön, medium och snabba fast actionspön spön.
För en nybörjare kan det var lättare med ett mjukare eller mediumsnabbt spö att komma igång med.
De snabbaste spöna är ofta också känsligare för slag/kläm/hackskador
och kan vara lite svårare i kasten att hantera för nybörjaren.
Fördelen med snabba lätta spön är att behärskar man dem någorlunda så har man mer kraft med mindre ansträngning,
lättare utrustning och bättre prescision i kasten.
AFTM och # samma som LW är beteckingar man använder för att ange klassen på spöt.
Det finns klasser allt från ca #0 tom #13 där den lägsta är ultralätt fiske med riktigt tunna spön
och upp mot den högsta klassen som används för tex laxfiske.
Klassen är till för att man ska veta hur man ska matcha rätt lina och storlek på flugrulle.
Ett klass #6 spö då väljer man fluglinan i samma klass men det är vanligt att överklassa dvs att man använder
en #7 lina istället för att få längre kast med mer fart i linan.
Överklassning fungerar oftast bäst särskilt på medium och snabba spön.
Längder på spö är angivna i fot och för mindre vatten och lägre klasser och de längre spöna
oftast för större fisk och stora vatten.
Långa spön kan även avändas när man står utvadad, nymffiskar, flytringsfiskar mm då man
befinner sig lägre ned mot vattenytan själv och behöver kunna lyfta fluglinan i kasten bättre.
Det finns mängder av olika rullfästen, korkhandtag, spöringar mm.
Här brukar det följa att på bättre dyrare spön så har man oftast högre kvalitet på alla detaljer rakt igenom.
Och på de billigare så har man tagit lite lägre kvalitet för att få ned produktionskostnad.
Flugrulle
Valet av en flugrulle kan vara svårt för en nybörjare så vi skriver lite tips
här vad man ska tänka på osv.
En flugrulles uppgift är bla att förvara backing och fluglina.
Att kunnna dra ut lina efter behov för önskad kastlängd och
för att kunna drilla fisk dvs ta hem fisken som tagit flugan på ett smidigt sätt.
Normalt är del flesta flugrullar utrustade med en slirbroms/bromsratt på motsatt sida av vevsidan
vilket också är vanligast.
Denna ställer man in efter behov har man bromsen för hårt inställd blir det svårt att dra ut lina
samt fisken kan dra av tafsen vid rusning. Har man den för löst satt så kan rullen övervarva och
man får som resultat trassel på linan.
Bromsen ska vara lagom mjukt inställd så tafsen inte riskerar dras av för lätt
samtidigt ska den hjälpa till att trötta ut fisken vid rusningar.
Vanligast idag är storspoliga rullar sk large arbour-rullar.
Fördelen brukar vara att man får på mer lina samt snabbare intagning av lina per varv
man vevar.
Vidare är de flesta rullar nuförtiden tillverkade i aluminium antingen flygplansaluminium
som svarvas och fräses ur ett stycke aluminium för att man ska
få en mycket lätt, stark och välbalanserad rulle.
Sedan finns även sk die cast rullar som är tillverkade i formgjuten aluminium.
Dessa rullar är billigare i tillverkning och duger gott för den som ej fiskar så ofta
eller har högre krav på utrustning.
Sedan finns även en del grafitrullar som också är de allra billigaste rullarna
och likaså duger gott för tex nybörjaren.
Det finns en uppsjö av flugrullar på marknaden men här gäller det att kika ned i plånboken
och jämföra lite med hur ofta man kommer fiska etc och sedan avgöra efter tycke och smak.
På rullen sätter man på backing först och sedan fluglina.
Backingen är en reserv och förlängning av själva fluglinan,
detta då en fluglina normalt ligger på ca 30 meter.
Reserven/backingen ligger längst in mot spolen och knyts på först och därefter fluglinan.
Hur mycket backing man kan ha styrs utav backingens dimension, fluglinans längd och tjocklek
samt spolens storlek, dvs utrymme.
Det kan vara lite svårt att veta hur mycket backing man ska ha innan man knyter på vidare
med fluglinan.
Det viktiga här är att ha lagom så att först och främst hela fluglinan helst går på
efter backingen utan att linan skär i rullramen då den isåfall nöts vilket förkortar
fluglinans livslängd avsevärt.
Vet man att man fiskar stor fisk eller fisk som tex i starkt strömmande vatten kan dra iväg
en rejäl bit bör man ha mer backing så mycket som det går.
Ofta är det också bra att ta en lite större rulle än normalt för att få på mer
backing samt att man även tar hem linan snabbare med en större rulle.
Det man bör tänka på är att man inte ta en överdrivet stor rulle då rulle och spö
för bästa kast och komfort ska vara så balanserade som möjligt.
Forts följer......
Markus Sarengren Copyright © 2019 Fiskeflugor.se